سفارش تبلیغ
صبا ویژن


تصویری از هنر مردم

در میان صدها نمونه کاشی سردر منازل مشهد- تا آنجا که من توانسته ام جمع آوری کنم - ، آیه شریفه " انا فتحنا لک فتحا مبینا " بیشترین تعداد را به خود اختصاص می دهد .
این تکرار ، به ما اجازه می دهد بتوانیم بین طراحی حروف این جمله در کاشی های مختلف دست به یک مقایسه بزنیم . بخشی از این کاشی ها که به خط نستعلیق یا ثلث و به دست خوشنویسان به زیبایی و بر اساس اصول آن نگاشته شده ، از دایره این مقایسه بیرون خواهند بود و مقایسه ما بین کاشی هایی صورت خواهد گرفت که نگارنده آن یک خوشنویس حرفه ای نبوده و اصول کار خود را ، خود مشخص نموده است . البته خوشبختانه تعداد چنین کاشی هایی به مراتب بیشتر است . کاشی های دسته اول یا مربوط به عمارت های بزرگ تر است و یا به صورت سری کاری پخته و فروخته می شده .






با یک روش ساده و تقسیم هر کاشی نوشته به دو بخش ساختار و مفردات ، به نتیجه جالبی می‏رسیم : ترکیبی از ساختار نستعلیق و مفردات دستخط ، ترکیبی از ساختار ثلث و مفردات دستخط و گاه ساختار دستخط و مفردات نستعلیق یا ثلث .

 به هر حال تنوعی چشم گیر و دوست داشتنی در میان کاشی های " انا فتحنا لک فتحا مبینا" دیده می شود که می تواند با روش شناسی مذکور منشا خلق ترکیبات بدیعی در سامانه های حروف اعم از لوگو و فونت شود .
در پایان دیدن نمونه ای از کاشی های " وان یکاد" که به خطی زیبا و صمیمی توسط یک کاشی پز مشهدی ساخته شده ، خالی از لطف نیست . شاید بتوان این کاشی را بهترین نمونه از نستعلیق فولکلور لقب داد . زیبایی مفردات و ترکیب این خط ، من را به مشق نمودن هایی واداشت که نمونه ای از آن در ذیل آمده است .









نوشته شده در سه شنبه 87/7/16ساعت 6:9 عصر توسط محمدرضامیری نظرات ( )

<   <<   31   32   33   34   35   >>   >